Kirpputori Aino www.ainokirpputori.fi
Työpaikan esittely
Työpaikkani on itsepalvelukirpputori Aino joka sijaitsee Helsingin Kannelmäessä juna-aseman vieressä. Yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja on Kalevi Heikkonen, hän on myös minun esimieheni. Siellä työskentelee omistajan ja minun lisäksi yksi vakinainen työntekijä, sekä kaksi osa-aikaista työntekijää. Meillä on myös usein työharjoittelijoita. Minä työskentelen viitenä päivänä viikossa, vapaapäiväni ovat keskiviikkoisin ja torstaisin, eli olen aina töissä viikonloput.Koska yritys on itsepalvelukirpputori, ei meillä ole varsinaisesti "omaa myyntiä" jota voisimme laittaa esille näyteikkunaan. Kaupassa on kyllä esim. vitriini jossa on myynissä arvokkaita esineitä, ja se on sijoitettu ikkunan viereen niin, että sen sisältöä voi osin katsella myös ulkopuolelta. Esimerkiksi kesäisin kukkia myyvä asiakas saa pitää kukkapöytää myös ulkona sisäänkäynnillä. Myyntipaikan vuokranneet saattavat toki itse tehdä kampanjoita omille pisteilleen. Sesonkiaikoina laitetaan esille kauteen liittyviä tuotteita. Esimerkiksi joulun aikaan ihmiset hakevat joulukortteja ja koristeita, ja ne kannattaakin laittaa näkyvästi esille.
Sesonkiin liittyviä tuotteita tältä kesältä:

Vitriinipaikat ovat myös vuokrattavissa, kaapissa on yleensä myynnissä arvokkaampaa tavaraa. Esimerkiksi arvokkaammat Arabian astiat, korut ja kellot ovat tuotteita jotka halutaan myyntiin lukkojen taakse varkauksien varalle.
Esillepano
Kirpputori Aino tekee yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestö Hopen kanssa ja heidän hyväkseen myytävien tuotteiden esillepanon me hoidamme. Asiakkaat voivat siis tuoda lahjoituksia Hopelle ja toimitamme ne eteenpäin heille. Osa tavaroista laitetaan meille myyntiin ja tuotot annetaan Hopelle, monet asiakkkaat lahjoittavat myymättä jääneet tavarat meille myytäväksi Hopen hyväksi. Nämä tuotteet me sitten hinnoittelemme ja laitamme esille Hopelle varattuun myyntipisteeseen. Tämä Hopelle varattu tila on kuitenkin rajallinen, siinä on rekkitilaa vaatteille ja hyllytilaa muillle tuotteille. Tuotteet pyritään järjestelemään ryhmittäin, esimerkiksi vaatteet käyttäjäryhmittäin, lelut omaan hyllyyn ja kirjat omaansa.

Asiakasinformaatio
Asiakastiedotteita laitamme tarpeen mukaan nettisivuillemme ja Facebook-sivuille. Omistaja päättää tiedotettavista asioista ja minä teen tiedotteet sen mukaisesti. Nämä tiedotteet liittyvät yleensä muuttuneisiin aukioloaikoihin tai vuokrahinnastomuutoksiin. Kesällä esimerkiksi olemme yleensä heinäkuussa auki vähemmän kuin normaalisti, sillä myös asiakkaat lomailevat ja myynti hiljenee. Tällöin myös paikkavuokrat ovat pienemmät. Tässä muutama esimerkki tiedotteista:
Viestintä
Visuaalisen myyntityön ammattitaidon osoittaminen toteuttammalla esillepano tai kampanja
Kirpputorin asiakkaista suurin osa myy käytettyä tavaraa, kuten kirpputorilla normaalisti myydään. Meillä on kuitenkin myös asiakkaita jotka myyvät ainoastaan uutta tavaraa. Jotta asia olisi ostaville asiakkaille selkeämpää, teimme muutoksia myyntipaikkojen järjestykseen. Päätimme asiasta omistajan ja kollegoideni kanssa yhdessä. Asiasta sovittiin tietysti myös myyvien asiakkaiden kanssa etukäteen. Käytetyn tavaran myyjille on edelleen varattu suurin osa myyntipisteistä ja ne sijaitsevat eri puolella kauppaa kuin uuden tavaran myyntipisteet. Ennen käytetyt tavarat ja uudet tavarat olivat sekaisin koko kaupan alueella, mutta se oli sekavaa ja siksi päätimme laittaa näille erilliset myyntialueet.Muutosta alettiin suunnitella keväällä ja konkreettisesti muutokset tehtiin loppuun kesälomien jälkeen. Olemme seuranneet tilannetta ja asiakkailta saadun palautteen mukaan muutos on ollut hyvä. Asiakkaiden mukaan myynti on parantunut sen jälkeen kun käytetyt ja uudet tavarat erotettiin eri osiin kauppaa.
Ihanan näköistä. Minä tahtoisinkin käydä taas kierroksella kirpputoreilla. Olisi myös muutamia vaatteita, joista mielelläni hankkiutuisin eroon ja myisin ne paremmalle omistajalle. Minulla kun ei niille ole enää käyttöä. https://www.wanhanestori.fi/
VastaaPoista