Kirpputori Aino www.ainokirpputori.fi

Työpaikan esittely  

Työpaikkani on itsepalvelukirpputori Aino joka sijaitsee Helsingin Kannelmäessä juna-aseman vieressä. Yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja on Kalevi Heikkonen, hän on myös minun esimieheni. Siellä työskentelee omistajan  ja minun lisäksi yksi vakinainen työntekijä, sekä kaksi osa-aikaista työntekijää. Meillä on myös usein työharjoittelijoita. Minä työskentelen viitenä päivänä viikossa, vapaapäiväni ovat keskiviikkoisin ja torstaisin, eli olen aina töissä viikonloput.

Meillä on kaksi kohderyhmää, myyntipaikkoja vuokraavat ihmiset sekä ostoksille tulevat henkilöt. Ihmiset myyvät kaikenlaista tavaraa, vaatteita, lastentarvikkeita, huonekaluja, elektroniikka, kuka mitäkin. Sitten on asiakkaita jotka myyvät vain jotakin tiettyä tuotetta, esimerkiksi yksi asiakas myy pelkästään kukkia.

Koska yritys on itsepalvelukirpputori, ei meillä ole varsinaisesti "omaa myyntiä" jota voisimme laittaa esille näyteikkunaan. Kaupassa on kyllä esim. vitriini jossa on myynissä arvokkaita esineitä, ja se on sijoitettu ikkunan viereen niin, että sen sisältöä voi osin katsella myös ulkopuolelta. Esimerkiksi kesäisin kukkia myyvä asiakas saa pitää kukkapöytää myös ulkona sisäänkäynnillä. Myyntipaikan vuokranneet saattavat toki itse tehdä kampanjoita omille pisteilleen. Sesonkiaikoina laitetaan esille kauteen liittyviä tuotteita. Esimerkiksi joulun aikaan ihmiset hakevat joulukortteja ja koristeita, ja ne kannattaakin laittaa näkyvästi esille.

Sesonkiin liittyviä tuotteita tältä kesältä:

















Vitriinipaikat ovat myös vuokrattavissa, kaapissa on yleensä myynnissä arvokkaampaa tavaraa. Esimerkiksi arvokkaammat Arabian astiat, korut ja kellot ovat tuotteita jotka halutaan myyntiin lukkojen taakse varkauksien varalle.













Esillepano

Aino on itsepalvelukirpputori, joten paikan vuokraaja huolehtii itse omien tavaroidensa esillepanosta. Sen verran toki puutumme asiakkaiden esillepanoon, että meillä on tiettyjä sääntöjä koskien koko tilan järjestystä. Tavarat eivät saa levitä käytäville, vaan ne tulisi pitää hyllyissä ja rekeissä, sillä tilamme ovat rajalliset ja tavaroiden leviäminen käytäville vaikeuttaa asiakkaiden liikkumista. Tietyt paikat on myös paloturvallisuussyistä jätettävä avoimiksi, vaikka asiakkaan mielestä siinä olisi hyvä tyhjä paikka laittaa tuotteita esille. Miettiessämme koko kaupan yleisilmettä käytämme apuna perinteistä kynä ja paperi-tekniikkaa tähän malliin:




Kirpputori Aino tekee yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestö Hopen kanssa ja heidän hyväkseen myytävien tuotteiden esillepanon me hoidamme. Asiakkaat voivat siis tuoda lahjoituksia Hopelle ja toimitamme ne eteenpäin heille. Osa tavaroista laitetaan meille myyntiin ja tuotot annetaan Hopelle, monet asiakkkaat lahjoittavat myymättä jääneet tavarat meille myytäväksi Hopen hyväksi. Nämä tuotteet me sitten hinnoittelemme ja laitamme esille Hopelle varattuun myyntipisteeseen. Tämä Hopelle varattu tila on kuitenkin rajallinen, siinä on rekkitilaa vaatteille ja hyllytilaa muillle tuotteille. Tuotteet pyritään järjestelemään ryhmittäin, esimerkiksi vaatteet käyttäjäryhmittäin, lelut omaan hyllyyn ja kirjat omaansa. 







Asiakasinformaatio

Asiakastiedotteita laitamme tarpeen mukaan nettisivuillemme ja Facebook-sivuille. Omistaja päättää tiedotettavista asioista ja minä teen tiedotteet sen mukaisesti. Nämä tiedotteet liittyvät yleensä muuttuneisiin aukioloaikoihin tai vuokrahinnastomuutoksiin. Kesällä esimerkiksi olemme yleensä heinäkuussa auki vähemmän kuin normaalisti, sillä myös asiakkaat lomailevat ja myynti hiljenee. Tällöin myös paikkavuokrat ovat pienemmät. Tässä muutama esimerkki tiedotteista:








Viestintä

Viestintäkanavina käytämme Facebookia ja paikallislehtiä. Nyt olemme myös saaneet digitaalisen mainoksen pyörimään paikallisen Kaaren kauppakeskuksen viereisen Nesteen huoltoaseman ulkonäytölle. Tämä tavoittaa paljon ihmisiä päivän aikana, sillä kauppakeskus tuo paljon ihmisiä alueelle. Lisäksi huoltoaseman ohi on paljon läpikulkuliikennettä Kannelmäkeen, etenkin ruuhka-aikoina. Kirpputorien viestintä on paljon myös asiakkaiden kautta kulkevaa viestintää. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat paikkaa tutuilleen, samoin kuin muidenkin palvelujen kohdalla. Aktiivisesti kirpputoreja käyttävät ihmiset jakavat kokemuksiaan netissä eri sivustoilla hyvinkin tarkasti. Eli sillä miten me palvelemme asiakaitamme, on suuri vaikutus siihen miten he viestivät muille meidän toiminnasta.





Viestintään kuuluvat myyntialalla yleensä myös erilaiset kampanjat. Meillä ei varsinaisia kampanjoita ole,koska emme itse myy tuotteita vaan tarjoamme toisille paikan myydä. Käytämme kuitenkin somistamista hyödyksi tiettyinä kausina. Esimerkiksi joulun aikaan käytämme jouluvaloja ja muita koristeita ja soitamme joulumusiikkia. Tarjoamme asiakkaille myös glögiä ja pipareita. Luomme tietynlaista tunnelmaa tilaan, kuten muissakin kaupoissa.


Visuaalisen myyntityön ammattitaidon osoittaminen toteuttammalla esillepano tai kampanja

Kirpputorin asiakkaista suurin osa myy käytettyä tavaraa, kuten kirpputorilla normaalisti myydään. Meillä on kuitenkin myös asiakkaita jotka myyvät ainoastaan uutta tavaraa. Jotta asia olisi ostaville asiakkaille selkeämpää, teimme muutoksia myyntipaikkojen järjestykseen. Päätimme asiasta omistajan ja kollegoideni kanssa yhdessä. Asiasta sovittiin tietysti myös myyvien asiakkaiden kanssa etukäteen. Käytetyn tavaran myyjille on edelleen varattu suurin osa myyntipisteistä ja ne sijaitsevat eri puolella kauppaa kuin uuden tavaran myyntipisteet. Ennen käytetyt tavarat ja uudet tavarat olivat sekaisin koko kaupan alueella, mutta se oli sekavaa ja siksi päätimme laittaa näille erilliset myyntialueet.
                                                               
    Ennen:                                                                                                Jälkeen:
                                                                         


Muutosta alettiin suunnitella keväällä ja konkreettisesti muutokset tehtiin loppuun kesälomien jälkeen. Olemme seuranneet tilannetta ja asiakkailta saadun palautteen mukaan muutos on ollut hyvä. Asiakkaiden mukaan myynti on parantunut sen jälkeen kun käytetyt ja uudet tavarat erotettiin eri osiin kauppaa. 














1 kommentti:

  1. Ihanan näköistä. Minä tahtoisinkin käydä taas kierroksella kirpputoreilla. Olisi myös muutamia vaatteita, joista mielelläni hankkiutuisin eroon ja myisin ne paremmalle omistajalle. Minulla kun ei niille ole enää käyttöä. https://www.wanhanestori.fi/

    VastaaPoista